Zespół Szkół Prywatnych nr 1 w Sosnowcu

• Default font size
  • Decrease font size

Aktualności

Wyjazd do Muzeum figur woskowych w Katowicach. Zerówka i klasa trzecia b.

W muzeum możemy podziwiać figury postaci znanych z największych hitów kinowych, nie tylko dla dzieci. Są realistyczne postacie z trylogii Władca Pierścieni i sagi Gwiezdnych Wojen, superbohaterowie z komiksów Marvela, pojawił się też Shrek z rodziną, leniwiec Sid, potwór Sulley, Król Julian, Hulk i oczywiście nie mogło zabraknąć Minionków. W tym zacnym gronie nie zabrakło również Batmana oraz świętego Mikołaja.

Eksponaty nie są zamknięte w szklanych gablotach. Dzieci mogły je dotykać, pozować z nimi do zdjęć, a nawet wejść do domu Shreka i Fiony, albo przymierzyć karnawałową maskę i samemu przenieść się do Wenecji. Oprócz zwiedzania ekspozycji w muzeum figur woskowych na najmłodszych czekał kącik zabaw.

Dodatkową atrakcją były warsztaty ceramiczne z animatorem, podczas których dzieci stworzyły ciekawe formy artystyczne.  Po zajęciach dumni twórcy mogli zatrzymać swoje dzieła.

Wyjazd do fabryki ozdób świątecznych w Miechowie. Zerówka i klasa pierwsza b.

Dnia 7 listopada  uczniowie zerówki wraz z wychowawcą wybrali się na wycieczkę do Miechowa, gdzie zwiedzali fabrykę produkującą ozdoby świąteczne. Bardzo miła pani przewodnik oprowadzając nas po zakładzie wprowadzała dzieci w tajniki produkcji bajecznie kolorowych bombek. Zwiedzanie zaczęliśmy od dmuchalni szkła, gdzie powstaję te niezwykłe cudeńka. Dmuchanie bombek przypomina troszkę robienie baniek mydlanych - tylko temperatura pracy jest nieco wyższa - ok. 600 stopni Celsjusza.

Kolejnym pomieszczeniem, do którego zostaliśmy zaproszeni to miejsce, gdzie bombki dostają zastrzyki ;) Są srebrzone od środka. Mają tam też swoistą szkołę przetrwania - kilkuminutowe wytrząsanie, aby sreberko równo się rozłożyło...potem już tylko kąpiel i do suszenia.

Piękne srebrne kule bardzo się wszystkim podobały i mogłyby takie pozostać, ale to jeszcze nie koniec ich podróży. Teraz wędrują do farbiarni, gdzie pani lakieruje je w bajeczne, tęczowe odcienie. Złote, czerwone, żółte, pomarańczowe, zielone, matowe i błyszczące jakie dusza zapragnie.

Ostatnim etapem naszego zwiedzania była pracownia zdobienia bombek. Panie malarki z niezwykłą precyzją wyczarowywały przeróżne wzory przy użyciu cieniutkich pędzelków z włosia wiewiórek lub bobrów. Wszystko ozdobione barwnym brokatem, koralikami, cekinami i innymi niezwykłymi ozdobami tworzącymi ze szklanych kulek prawdziwe dzieła sztuki
Nareszcie upragniona frajda. Każdy z uczniów mógł wybrać jeden kolor bombeczki i własnoręcznie ją ozdobić. Ale była zabawa. Troszkę grubszymi niż Panie pędzlami, dzieci nanosiły na szkło specjalny klej tworząc swoje wymarzone wzorki, po czym obsypywały rożnymi kolorami brokatu. Na zakończenie wycieczki wszystkie dzieci otrzymały bombki, które wcześniej sami ozdabiali.

Wyjazd do kina na film „Sekretne życie zwierząt domowych”

Dla dzieci w wieku przedszkolnym celem wycieczki do kina jest nie tylko nabywanie umiejętności uczestniczenia w seansach filmowych ale również wdrażanie do właściwych zachowań podczas pobytu w kinie, stwarzanie sytuacji aktywizujących procesy myślowe – rozumienie wartości  takich jak: dobro, prawda, przyjaźń.W czasie wycieczki łączy dzieci wspólne radosne przeżycie, co sprawia, że wytwarza się przyjemna atmosfera, ułatwiająca serdeczne kontakty, okazywanie sobie uprzejmości, wyzwalająca serdeczność i koleżeńskość. 18 pażdziernika dzieci obejrzały film animowany pt. „Sekretne życie zwierząt domowych”. Wspaniały film swoją fabułą i akcją przeniósł dzieci w niesamowity świat zwierząt wywierając ogromne wrażenie na małych widzach.

Wycieczka do Budapesztu

W środę 12 października o godzinie 3:00 nad ranem zebraliśmy się pod naszą szkołą, aby wyruszyć do stolicy Węgier - Budapesztu. Jechaliśmy tam około 7 godzin.

Dzień pierwszy, 12 października 2016r.

O godzinie 10:30 zaczęliśmy zwiedzanie  Placu Bohaterów. To ogromny, piękny plac, na środku którego  stoi pomnik o tej samej nazwie, postawiony ku czci poległych w czasie I wojny światowej. W centralnym punkcie placu znajduje się 36-metrowa kolumna archanioła Gabriela. Wokół cokołu kolumny umiejscowiono posągi jeźdźców - księcia Arpada oraz sześciu jego wodzów. Kolumnę otacza półkolista kolumnada (jej rozpiętość wynosi 85 m), składająca się z dwóch części, na których umieszczono posągi ważnych postaci z historii Węgier. Górne krawędzie kolumnady zdobią, m.in. posągi Pracy i Dobrobytu, Wiedzy i Chwały oraz boga Wojny i bogini Pokoju.

Z Placu Bohaterów udaliśmy się do Parku Miejskiego (Városliget) z zamkiem Vajdahunyad i kompleksem łaźni (Széchenyi Fürdő).

Następnie pojechaliśmy autokarem pod Górę Gellerta, gdzie weszliśmy schodami od strony Dunaju. Po drodze pięknie było widać cały Budapeszt. Z góry obejrzeliśmy zarówno Peszt - część miasta po drugiej stronie Dunaju, jak i Budę ze Wzgórzem Zamkowym                  i otaczające stolicę góry. Dalej zwiedziliśmy cytadelę                    i spacerem aleją Váci utca poszliśmy do Wielkiej Hali Targowej (Vásárcsarnok).

O godzinie 17:30 przejechaliśmy do miejsca zakwaterowania. W hotelu zjedliśmy obiadokolację         i rozpakowaliśmy się w pokojach.

Do godziny 21:30, na długim spacerze, podczas którego przeszliśmy około 10 kilometrów ( Pani zapewniała nas, że to rzut kamieniem….) zwiedzaliśmy pięknie oświetlony Budapeszt nocą.

Po powrocie do hotelu - zmęczeni podróżą i wrażeniami pierwszego dnia w stolicy Węgier - poszliśmy spać :-)

Dzień drugi, 13 października 2016r.

7:30 - 8:45 - pobudka i śniadanie

9:00 - Przejechaliśmy autokarem  na Wzgórze Zamkowe w dzielnicy Buda.  Wzgórze Zamkowe to najstarsza część Budapesztu, która zachowała swój pierwotny charakter. Poza Starym Miastem znajduje się na nim Zamek Królewski, który zwiedziliśmy. Zajmuje on cały południowy kraniec Wzgórza Zamkowego. Od strony południowej Zamek Królewski otaczają doskonale zachowane fragmenty średniowiecznych murów obronnych, z Wielką Basteją, wieżą Buzogány  i Bramą Ferdynanda. Zwiedziliśmy również Kościół Macieja w Budapeszcie, oficjalnie nazywany Pod Wezwanie Przenajświętszej Maryi Panny,  jest jednym                     z najważniejszych i najbardziej znanych kościołów węgierskich. Stojąca przy placu św. Stefana w Peszcie bazylika, jest największym kościołem stolicy Węgier. Może pomieścić do 8500 wiernych. Szczególne wrażenie robi 96-metrowa kopuła z mozaiką przedstawiająca Boga Ojca. Antresola kopuły jest otwarta dla zwiedzających, można się tam dostać po 297 schodach  bądź wjechać windą.

Po zwiedzaniu spacerowaliśmy ulicami dzielnicy Peszt do placu Vörösmarty.

17:00 -   powrót do hotelu na obiadokolację i krótki odpoczynek, przed zaplanowanym rejsem po Dunaju o

20:30

Płynąc statkiem mogliśmy zobaczyć kilka wielkich, pięknie oświetlonych i długich mostów, a także przepiękną zabudowę nad  brzegami Dunaju.

23:30 - odpoczynek po całym dniu.

Dzień trzeci, 14 października 2016r.

W ostatnim dniu, zaraz po śniadaniu, spakowani z walizkami do autokaru, około godziny 9:00 pojechaliśmy na wyspę Małgorzaty (Margit-sziget). Dzisiaj jest to jeden z najbardziej popularnych obszarów rekreacyjnych w mieście. Tutejsze ciepłe źródła zasilają odkryte baseny i eleganckie hotele zdrojowe. Wyspa św. Małgorzaty to jedna z trzech dużych wysp na Dunaju, które możemy w Budapeszcie zobaczyć. Dojechaliśmy tam poprzez most Małgorzaty. Wyspa robi miłe wrażenie, pełna zieleni i kwiatów, zadrzewiona. Bardzo nam się podobała muzyczna fontanna, tryskająca          w rytm wygrywanych utworów.

Na wyspie nie brakuje też wypożyczalni rowerów                   i hulajnóg. Jest też plac zabaw dla dzieci, ogród japoński i amfiteatr.

Sama wyspa służy jednak głównie relaksowi                     i uprawianiu sportów, więc nie brakuje tam kortów tenisowych, boisk i basenów.

O godzinie 11:00 przejechaliśmy naszym środkiem komunikacji do Szentendre. Tam zwiedziliśmy rynek           i Muzeum Marcepanu. To muzeum pewnie zaskoczyło wielu z nas, może nie sam marcepan, ale wyroby           z niego, które były jak  małe dzieła sztuki.  Mogliśmy skosztować słodkiego marcepanu i zakupić słodkie marcepanowe pamiątki.

Na rynku mieliśmy czas wolny na zakupy :-).

Nasza wycieczka jednak dobiegła już końca. musieliśmy wracać do domu. W drodze oczywiście była przerwa na McDonalds’a.

Do Sosnowca dojechaliśmy o 23:00

Wycieczka klas VI do Warszawy

W trakcie wycieczki klas szóstych do Warszawy uczniowie mieli okazje zapoznać się z zagadnieniami z historii, polityki oraz uczestniczyć w eksperymentach naukowych. Muzeum Powstania Warszawskiego przybliżyło uczniom historię polskiej walki o suwerenność oraz heroizm mieszkańców stolicy. Mieliśmy okazje skorzystać z metra i zwiedzić pałac kultury i nauki. W drugim dniu uczniowie byli pod dużym wrażeniem Centrum Naukowego Kopernik, brali oni udział w wielu eksperymentach oraz warsztatach. Ostatnim punktem wycieczki była wizyta w Sejmie RP gdzie ugościli nas polscy politycy.